Details, Fiction and דמנציה סופנית

Wiki Article

דמנציה - המאמר היחיד שצריך לקרוא בנושא

"הרכבת פאזלים, משחקי זיכרון ופתירת סודוקו, מסייעים לשימור היכולות הקוגניטיביות בחולי אלצהיימר"

היא נגרמת מהצטברות של גופיפי חלבון במוח, הפוגעים באיזון הכימי – וכתוצאה מכך – לבעיות בתפקוד. מאפייניה הבולטים הם: הזיות, תנודתיות משמעותית בתפקודי חשיבה כמו ריכוז או זיכרון, והפרעות תנועה פרקינסוניות. 

כשעולה חשד לאלצהיימר, רופא המשפחה ישלח את החולה לרופא לבדיקה אצל נוירולוג אשר יבחן את תפקודו על סמך מענה לשאלון המתייחס לתפקודי הזיכרון והריכוז, תקשורת, יכולת שיפוט ויכולת ארגון. כמו כן החולה ישלח לביצוע בדיקת הדמיה של המוח.

יחד עם זאת, המציאות הכואבת היא שבשלב האחרון, האדם עם הדמנציה יאבד את יכולותיו ותפקודו בהדרגה והתלות שלו תלך ותגבר במידה ניכרת עד למצב סופני.

מחקרים הראו כי ניתן להפחית את הסיכון לדמנציה על ידי אימוץ אורח חיים בריא הכולל: הימנעות מעישון, הקפדה על פעילות גופנית, הימנעות משתיית אלכוהול מרובה, שמירה על משקל גוף יציב ותזונה מאוזנת, שמירה על לחץ דם מאוזן ועל רמות תקינות של כולסטרול וסוכר בדם.

חוסר יכולת לזכור את כתובת המגורים או מספר הטלפון שלו ופרטים מחייו.

זה אולי מעט שנוי במחלוקת, website אך יש מחקרים המראים כי ככל שאנשים משכילים יותר ובעיקר פעילים קוגניטיבית בגילאים המבוגרים, כך פוחת הסיכון שלהם לפתח אלצהיימר או מחלת דמנציה אחרת.

שינויים בהרגלי השינה: שינה מרובה ביום וחוסר מנוחה בלילה.

הפרעות במצב הרוח – חרדה, דיכאון, חוסר שקט, התקפי זעם, חשדנות והתקפי פרנויה – מחשבות שהאנשים הכי קרובים רוצים לפגוע בו.

הטיפול התרופתי מותאם לסוג הדמנציה – תסמינים וקצב התקדמותם וניתן לרוב  לחולים הסובלים ממחלת האלצהיימר בדרגה קלה עד בינונית. הטיפול התרופתי ניתן לתקופה מוגבלת כל עוד הוא מביא לתועלת ויופסק כאשר תחול החמרה במצב החולה.

לדוגמה: טיפול בפצעים מורכבים, טיפול להפגת כאב, הכנסת קטטר, עירויים, לקיחת דם ועוד.

דמנציה (שיטיון, קיהיון) היא אוסף של תסמינים הקשורים בירידה בזיכרון, ביכולת החשיבה, בשפה, בשינויים במצב הרגשי וההתנהגותי ולירידה בתפקוד המוטורי עד לדרגה של ריתוק. היות שמהלך המחלה פרוגרסיבי, תפקודו של החולה מתדרדר בהדרגה, עד אשר הוא הופך להיות תלוי לחלוטין בסביבתו הקרובה.

​​עם העלייה בגיל, עולה לצערנו הסיכוי ללקות בשיטיון על סוגיו השונים, כולל מחלת אלצהיימר. אין עדיין ריפוי לשיטיון (דמנציה), יש טיפול שעוזר במידה מסוימת, אך עם כל הטיפול והתמיכה הרבה, המחלה מתקדמת והמטופל מגיע לשלב של ריתוק.

Report this wiki page